Spring Super blog

Pasiunea care hrănește … pasiunea!


Dacă n-ar fi, nu s-ar povesti…

“A fost odată ca niciodată…” așa încep aproape toate poveștile cu prinți și prințese, cu aventuri nemaivăzute. Și invariabil, orice poveste se încheie cu deja clasicul truism “și au trăit fericiți până la adânci bătrâneți”. De parcă fericirea ar fi inclusă de la sine în pachetul conviețuirii împreună. Însă este de la sine înțeles că Ileana Cosânzeana și Făt-Frumos, trăind într-o lume ideală și lipsită de provocări, ar trebui să aibă foarte multe lucruri în comun, căci altfel cum ar putea rezista o viață întreagă împreună? Deși pare greu să ți-o imaginezi pe frumoasa Ileană ieșind la vânătoare cu Făt-Frumos fără să leșine la vederea unui strop de sânge, sau pe vajnicul prinț, deprins cu meșteșugul armelor petrecându-și timpul cu un gherghef în mână! Dar poate că tocmai această disponibilitate de a îmbrățișa plăcerea celuilalt, reprezintă micul secret nespus din poveste!

Însă o astfel de istorie de dragoste ruptă din basme nu este deloc ușor de materializat în realitate. Și asta tocmai pentru că fiecare individ este diferit și cară după sine un bagaj propriu de convingeri, așteptări, prejudecăți sau preferințe care îl definesc ca individ. Și bineînțeles, un trecut. Mai greu sau mai ușor de purtat pe umeri, după capacitatea fiecăruia. O sumă de experiențe ce poate prefigura într-o oarecare măsură, și acțiunile ulterioare.

Sursă foto: Unsplash. Editare proprie

Și nu de puține ori, atunci când vine vorba despre relații sau povești de dragoste, lumea de limitează să scoată în evidență lucrurile comune pe care le împart cei doi. Însă dincolo de ceea ce ne aduce împreună, suntem ființe unice, irepetabile. Și chiar dacă fiecare dintre noi simte nevoia de a avea pe cineva care să-i fie alături “până la adânci bătrâneți”, să-i fie piesa lipsă într-un puzzle al sufletului, ceea ce uităm, de cele mai multe ori, este că noi înșine suntem compleți. Nu atotsuficienți, nu superficiali. Compleți. Nu jumătăți de măsură. Tocmai de aceea, apropierea dintre oameni nu se bazează pe o nevoie intrinsecă de a fi completat de celălalt, ci pe obținerea unui echilibru interior, pe obținerea fericirii apărute din sentimentul că suntem iubiți și că iubim la rândul nostru.

Un exercițiu de imaginație

Nu mă mai iubește! Eu asta simt! Că nu mă mai iubește! Așa-i? Așa-i că nu mă mai iubești? exclamă Ileana Cosânzeana în timp ce căuta nervoasă în geantă un servețel de hârtie pentru a-și șterge urmele de rimel trasate de lacrimile ce nu încetau să îi curgă pe față.

– De ce simți asta? o întrebă psihologul, în timp ce Făt-Frumos, vizibil stingherit, își căuta o poziție mai confortabilă pe scaun.

– Pentru că tot ce face este să se joace! De când și-a cumpărat noul monitor de la Spacer, nici că se mai dezlipește de jocurile lui! Și-a cumpărat și două scaune gaming ca să aibă și la birou, nu doar acasă! Tot de la Spacer! De parcă aș fi auzit eu de ei! Cum să îți cumperi două scaune de gaming la fel? Cum?

Sursă foto: Spacer facebook page

Păi ți-am mai explicat deja de o sută de ori! Scaunele lor sunt foarte confortabile! Am stat o noapte întreagă să mă joc când tu erai plecată în delegație și nu m-a durut deloc spatele! Și știi că aveam probleme de la atâția ani de călărie… Au un suport lombar genial, iar materialul din care sunt făcute este foarte plăcut la atingere! În plus, au fost și foarte ieftine amândouă! Dar de ce m-aș aștepta să înțelegi? De parcă te-ar interesa pe tine sănătatea mea!

– Păi mă interesează! Dar tu nu faci altceva decât să te joci! Ai uitat de luptele cu zmeii, ai uitat că vrăjitoarea cea rea îmi întinde tot felul de capcane! Iar eu, pur și simplu, nu mai exist! Sunt invizibilă pentru tine! exclamă Ileana Cosânzeana și izbucni din nou în plâns. Făt-Frumos încercă să o ia de mână, dar ea și-o smulse cu repeziciune.

Sursă foto: Unsplash

– Păi dacă ea este tot timpul plecată? spuse prințul, întocându-se spre psiholog și căutându-i din privire sprijinul. Mă obișnuisem să o știu tot timpul în palatul nostru. Dar așa… Ce-ar trebui să fac acasă? Să stau cu ochii pe pereți? Mă joc cu băieții în rețea! Însă am invitat-o și pe ea să se joace cu noi! Nu toate jocurile sunt violente și nici nu îți trebuie cine știe ce aptitudini deosebite! A uitat de vremurile când mergea cu mine la vânătoare! Atunci nu se mai plângea că trăgeam cu arcul în tot ce mișcă! Acum leșină numai când aude vreo împușcătură! Nici nu mai folosesc noile boxe Spacer pe care de-abia le-am instalat! Și se aude atât de bine la ele… Ce sa zic? Mi-ar plăcea tare să încerce și ea măcar o dată! Dar pentru asta, trebuie doar să vrea să facă și ea ceva nou! Dar ea, nu și nu! Și uite cum tot ea se supără și stă bosumflată! Cu zilele! Și nu tu mâncare, nu tu haine curate, nu tu nimic!

– Pai înainte îți păsa de mine! Făceam o mulțime de lucruri împreună! Eram tot timpul împreună! Chiar și când aveam amândoi un program încărcat, fugeam câte o oră să dăm o tură prin pădure! Mai ții minte când am luat rucsacul pe care tot tu mi l-ai dăruit și am plecat pe munte amândoi? Ne-a fost bine?

– Da, tot de la Spacer ți l-am comandat și pe-ăla! Că tot zici tu că nu ai auzit de ei! Da, ne-a fost bine! Și ne era bine și când tu te străduiai din greu să mă înveți să cos! Și-am învățat! Ba chiar am umplut palatul cu broderii doar de dragul tau! Da, ne-a fost bine! Și foarte mulți ani ne-a fost tare bine! Oare de când a început să ne fie rău?

O realitate

Și aproape toate cuplurile, indiferent cât de mult se iubesc la începuturi, ajung să treacă la un moment dat printr-un astfel de moment de cumpănă a relației lor.

Și dincolo de exercițiul nostru de imaginație, nu e un secret pentru nimeni faptul că timpul petrecut împreună, alături de repect, comunicare, fidelitate și toleranță, dar și de existența copiilor în cuplu, reprezintă ingredientele căsniciei perfecte pentru foarte mulți dintre români. Cel puțin acestea sunt concluziile unui studiu cu privire la percepţiile conaționalilor noștri despre familie şi viaţă de cuplu realizat în decembrie 2015 de către Institutul Român pentru Evaluare și Strategie.

Sursă foto: Unsplash

Și poate că ar trebui să avem în vedere și rezultatele unui alt studiu major al Uniunii Europene, dat publicității în noiembrie 2017, care a concluzionat că femeile care stau mai mult la serviciu sunt în mijlocul unei crize emoționale. Astfel, pentru fiecare 12 minute extra petrecute peste orele de program, șansa de divorț crește cu 1%. Și dacă ne gândim la biata Ileana Cosânzeana în lumina acestui studiu, care ar mai fi șansele ca ei doi să trăiască fericiți până la adânci bătrâneți?

Ar ajunge să îngroașe statisticile despre rata tot mai crescută a divorțurilor – în 1990 se înregistra un divorţ la fiecare şase căsătorii, în vreme ce în prezent s-a ajuns la un divorţ la fiecare 4 căsătorii! Ca să nu mai punem la socoteală că tot mai puține cupluri ajung să-și oficializeze relația, declarând că le este foarte bine și fără vizita la Starea Civilă. Și-atunci ce e de făcut?

Ingredientul secret: timpul petrecut împreună!

De foarte multe ori, considerăm că lipsa timpului liber ne împiedică să dedicăm timp partenerului de viață, dar și pasiunilor noastre. Ori tocmai acest ingredient secret, ajunge să reprezinte un ajutor de nădejde atunci când vine vorba de îmbunătățirea relației cu partenerul.

Și întruchipând-o și eu câteodată pe Ileana Cosânzeana, deși nu mă compar la frumusețe, ci doar la temerile privind timpul petrecut împreună, am înțeles cât de importante sunt hobby-urile fiecăruia, atâta timp cât sunt realizate împreună!

Arhivă personală

Și recunosc că nici nu m-a mai mirat studiul celor de la Society for Personality and Social Psychology care demonstra negru pe alb că hobby-urile ne cresc semnificativ gradul de fericire, pentru că deja descoperisem rezultatul de una singură! Sau nu chiar! Alături de al meu soț cu care îmi împart viața … și hobby-urile!

Dragostea este spațiul și timpul măsurate cu inima!

Marcel Proust

Ce ne încarcă pe noi de energie

Împreună am descoperit următorul lucru: cu cât petrecem mai mult timp împreună, cu atât reușim să ne relaxăm mai mult, să scădem nivelul de stres care ne afectează în fiecare zi, să trăim mai conștient în prezent, să ne creăm amintiri memorabile și de ce nu, să nu ne sfiim să fim fericiți!

Și dacă ar trebui să fac o listă (scurtă!) cu tot ceea ce ne umple pe noi de energie, ar trebui să enumăr:

  • Călătoriile

Călătoriile cred că sunt primul lucru pe care l-am descoperit împreună, încă de acum 13 ani când, liberi fiind ca pasărea cerului, tot ce trebuia să facem era să dăm cu banul dacă ieșim la o terasă sau ajungem la mare! Și asta doar cu două genți minuscule în care ne încăpea strictul necesar!

Arhivă personală

Astăzi, după apariția unei domnișoare, plecatul presupune ceva mai multă planificare, însă are farmecul lui deși plimbările nocturne au cam dispărut din peisaj. Și chiar dacă acest lucru presupune să cărăm aproape toată casa și încă vreo trei rucsacuri pe deasupra, sunt câteva accesorii de care nu ne despărțim niciodată: o trusă cu accesorii smartphone, cumpărată recent de la Spacer, din care nu lipsește un selfie-stick care ne ajută permanent să imortalizăm toate momentele importante petrecute împreună. Apoi, un alimentator și un suport auto, ambele extrem de utile în timpul călătoriilor lungi cu mașina. Și asta tocmai pentru folosind foarte mult Waze, un astfel de suport cu mobilitate 360 de grade, este accesoriul ideal pentru a nu primi amendă că stăm cu telefonul în mână în timpul condusului!

Și nu în ultimul rând o tabletă LED SPACER de care cea mică nu se mai desparte în timpul orelor plicitisitoare de călătorie. Pe ea desenează și exersează alfabetul, cu ea ne distrăm pentru a face socoteli și ea ne ține departe de tableta clasică și de capcanele ecranelor utilizate de la vârste mici. Și în ritmul acesta, nici nu mai contează când ajungem la destinație!

  • Sporturile de apă/ plimbările cu barca

Amândoi suntem îndrăgostiți de apă. Și unul de altul, bineînțeles. Și tot amândoi am descoperit că putem să ne bucurăm de tot ce ne poate oferi apa în timpul escapadelor noastre în Delta Dunării. De 4-5 ori pe an, fugim pur și simplu să ne plimbăm cu barca, să ne relaxăm în locuri neumblate, să ascultăm cântecul păsărilor și să ne bucurăm de minunile naturii.

Arhivă personală

Și să experimentăm tot felul de sporturi de apă, ca de exemplu wakeboardingul. O pasiune cam cu vânătăi, până când reușești să înveți mișcările de bază. Așa că eu mă mulțumesc doar cu colacul tras de barcă și cu o tură de pescuit! Și pentru că niciodată nu ne săturăm de plimbările pe apă, ziua pare acolo întotdeauna mult prea scurtă! Și trebuie să recunosc că ne-a fost extrem de utilă lanterna cu led Spacer atunci când am întâziat destul de mult să ne întoarcem la țărm și ne-a prins noaptea pe barcă!

  • Pescuitul

Până acum câțiva ani, dacă m-ai fi întrebat ce cred despre pescuit, aș fi spus că este o imensă pierdere de vreme. Cum? Eu să stau o zi întreagă să păzesc un băț cu-n fir în capăt? Dar n-am altceva mai bun de făcut?

Arhivă personală

Până când, într-una dintre plimbările noastre în Deltă, Cătălin, mare amator de pescuit, mi-a pregătit și mie o undiță cu-o plută. Și recunosc că m-am amuzat copios să prind o mulțime de pești,(mici ce-i drept, dar i-am prins!), față de el care nu reușise nicio captură! Am înțeles apoi că el dădea la știucă, un pește mult mai greu de prins decât plevușca mea. Însă așa am deprins gustul pescuitului și nu mi se mai pare deloc un timp pierdut, ci o pasiune împărtășită! Chiar dacă nu plecăm acasă cu știucile prinse, satisfacția de a le elibera fiind mult mai mare!

  • Cititul

Pasiunea mea de când mă știu. Dintotdeauna. Și niciodată nu am suficiente cărți, și niciodată nu am citit suficient. Da, aș citi tot timpul, dacă ar fi să nu am altceva de făcut. Și vă asigur că nu m-aș plictisi niciodată.

Arhivă personală

Mai nou, citim împreună. Ne punem muzică în surdină la boxa portabilă Spacer, ne așezăm confortabil unul pe altul și ne afundăm în citit! Ba chiar am făcut și exercițiul de a-i citi unul altuia! Nici nu vă imaginați ce încărcătură emoțională aduce cu sine o astfel de experiență! Mai ales, dacă alegi să-i citești un stop de poezie care să îi arate cât îl iubești!

Arhivă personală. Editare proprie.
  • Sporturile

Aici încă mai lucrăm. Mergem la sală împreună chiar dacă eu la aerobic și el preferă să alerge pe bandă cu căștile wireless Spacer, adânc înfundate în urechi. Ne împărtășim micile victorii, ne încurajăm reciproc și ne păstrăm vie motivația. El încearcă să mă învețe să schiez, dar încă nu am prins gustul frigului, deși adrenalina coborârii este amețitoare. Își dorește să facem trasee cu mountain-bike-ul prin pădure, dar eu încă mă mai lupt să învăț să merg cu bicicleta, în timp ce el transpiră din abundență în spatele meu. Așa că ne limităm să jucăm badminton, să patinăm împreună pe gheță sau să mergem pe role, în funcție de anotimp. Sau pur și simplu să ieșim de mână în natură.

Și dacă tot nu v-am convins… câteva beneficii

“N-am timp, Irninis, n-am timp! Poate că tu ai timp să citești, să te plimbi, să călătorești! Dar eu n-am!”

… sau cel puțin nu vrei să ai! Chiar dacă programul tot mai încărcat nu face altceva decât să determine creșterea nivelului de stres! Pentru că timpul dedicat pasiunilor noastre, și cu atât mai mult cele pe care le împărtășim cu persoana iubită, nu face altceva decât să ne ofere echilibru interior, armonie în cuplu și să contribuie la îmbunătățirea calității relației. Dar dacă ajungi să le ai pe toate astea, nu înseamnă implicit că și tu ai o viață mai bună?

  • Hobby-urile au beneficii semnificative pentru sănătate

Nu trebuie să vă mai povestesc despre beneficiile unui sport practicat la nivel de hobby, fie că vorbim de fotbal, înot, ciclism, tenis sau orice alt sport vă este pe plac. Pe lângă stimularea funcțiilor vitale, ceea ce contează foarte mult este eliminarea stresului ce se acumulează în fiecare zi, fără ca măcar să fim conștienți de asta!

Un studiu realizat în 2015 cadrul Universității UC Merced din California, este printre primele care a monitorizat efectiv nivelul de stres, bătăile inimii și alți indicatori pe parcursul a trei zile la cei peste 100 de participanți, cu vârste între 20 și 80 de ani. S-a observat o scădere semnificativă a gradului de stres atunci când persoanele erau implicate în activități plăcute desfășurate în timpul liber, acest efect persistând și la câteva ore după încheierea activității. Cu alte cuvinte, pasiunile exercitate în aer liber au efecte benefice pentru sănătate.

  • Hobby-urile pot îmbunătăți performanța creierului

Oare cum ți s-ar părea dacă te-ai apuca acum să înveți să cânți la un instrument? Sau să înveți o limbă străină? Ei bine, orice acțiune de acest tip, mai bine spus, orice activitate complexă din punct de vedere cognitiv care antrenează mai multe arii și procese cerebrale (precum cititul, cântatul la un intrument, activitățile sportive), dar și cele creative (pictura, fotografia, scrisul, creațiile hand-made) stimulează neuroplasticitatea creierului. Aceasta reprezintă capacitatea creierului de a se dezvolta sub acțiunea unor stimuli potriviți. Așa că n-ar trebui să credeți că nu mai aveți vârsta potrivită pentru astfel de activități! Ele reprezintă cel mai bun antrenament pentru creier!

Arhivă personală
  • Hobby-urile ce implică activitate fizică prelungesc durata de viață

Da, știu… iarăși un studiu, veți spune! Dar cum să vă conving altfel că merită să vă dedicați timp sportului de orice fel?

 Cercetătorii de la National Cancer Institute au ajuns la concluzia că pasiunile care implică activități fizice prelungesc durata vieții cu până la 4.5 ani! La studiu au participat 650,000 de persoane cu vârsta minimă de 40 de ani. Indiferent de greutatea corporală și chiar dacă activitățile erau realizate la un nivel minim de efort fizic, la persoanele care se dedicau acestor activități în timpul liber s-a observat o creștere cu până la 4,5 ani a speranței de viață. Deloc puțin aș spune, dacă ne gândim că asta a fost tot ce au făcut unii dintre ei: și-au tuns regulat gazonul!

  • Exercitarea pasiunilor crește productivitatea în muncă

Paradoxal? Deloc chiar! Chiar dacă practicarea unui hobby nu are nicio legătură cu jobul de zi cu zi, beneficiile acestei acțiuni țin de echilibrul mental pe care îl câștigă fiecare, de stresul redus și de emoțiile pozitive care sunt utilizate pentru a da un randament crescut în rezolvarea taskurilor zilnice. Un alt studiu din 2014 a arătat fix acest lucru: angajații care dedicau timp propriilor pasiuni, mai ales celor creative, erau mult mai productivi la locul de muncă! Așa că în loc să te plângi că ai prea multe de făcut, de ce nu te-ai duce să faci o plimbare cu bicicleta și de-abia apoi să îți prioritizezi sarcinile de serviciu?

În loc de încheiere…

Așa că nu contează dacă îți place să scrii, să tricotezi, să faci fotografii sau să practici yoga! Sau ești fan adrenalină, gaming, pescuit sau pur si simplu, vrei să cânți la saxofon! Nu contează nici cât de ocupat crezi tu că ești! Pentru că în lumea asta se găsește timp pentru toate! Trebuie doar să înveți să îți faci timp pentru tine! Da, poate durea la început, căci nu prea știi cum să faci asta, dar ce să vezi? S-ar putea să îți placă! Ba chiar atât de mult, încât să-ți devină rutină zilnică!

Și dacă nu ești atât de egoist încât să te bucuri de unul singur, ci preferi să-ți împarți pasiunile cu partenerul de viață, atunci beneficile sunt pe măsură. Cu alte cuvinte, pasiunea hrănește… pasiunea (dintre voi!). Sigur, fără să uităm și de celelalte elemente care transformă relația într-una care rezistă tuturor intemperiilor sufletești: respect, încredere, fidelitate, comunicare, atenție, grijă și multe, multe altele, pe care le cunoști la fel de bine ca mine.

Sursă foto: Unsplash

Și poate că atunci nu ne-am mai întreba retoric cum de Ileana Cosânzeana și Făt-Frumos au trăit în toate basmele fericiți până la adânci bătrâneți fără să ajungă la terapia de cuplu!  

Articol înscris în cadrul Spring Super Blog 2020

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.