Risipa alimentară sau cum să îți faci provizii pe timp de epidemie


Un scurt remember

Trebuie să recunosc că atunci când îmi povestea bunică-mea cum mama ei împărțea un ou pentru a-și hrăni cei patru copii pe timpul războiului, credeam că exagerează. Nici măcar nu mi-am putut imagina cum este, vreodată, să suferi de foame. Însă pentru străbunică-mea, croitoreasă și văduvă cu patru copii mici, nu a fost deloc ușor să se descurce în vremuri tulburi, când banii nu prea mai contau, chiar dacă îi aveai. Îmi povestea mamina cum era atunci, de fiecare dată când făceam nazuri la mâncare, când schnitzel-ul era prea făcut, când friptura de pui era prea mare, când îmi punea prea mulți cartofi. “Ehei, mamă, dacă ai fi trăit tu vremurile alea, nu te mai sclifoseai atâta! Ai fi înțeles cu adevărat care este valoarea mâncării și ce păcat este s-o arunci!” Doar că la vremea respectivă nu înțelegem și nici nu îmi păsa foarte tare. Pentru că aveam. Ba chiar prea mult.

Sursa: Click

Îmi amintesc vag și rafturile goale de la Alimentara sau cel puțin, umplute cu aceleași pungi de creveți cu gust ușor dulceag și rânced. Și pe cele umplute cu Aurora sau Brifcor, puținele produse ce se găseau din belșug în vremuri când te duceai cu scăunelul să stai la coadă la lapte sau să te bulucești cu alți oameni atunci când “băgau adidași de porc”. Chestii pe care, acum, cred că niciunul dintre noi nu le-ar mânca nici dacă ar fi pregătite de cel mai simandicos Chef. De ce? Din principiu! Iarăși de ce? Pentru că avem milioane de alte lucruri dintre care să alegem!

Risipa alimentară sau de ce “e păcat să arunci mâncarea”!

Însă pe măsură ce timpul a trecut și mi-am schimbat tot mai mult prespectiva asupra mâncării, am înțeles de ce zicea mamina că e “păcat” să arunci mâncarea. Nu cred că vă imaginați câti oameni suferă zilnic de foame. Poate că bine ascunși în bula noastră, nici măcar nu îi vedem. Nici măcar nu știm că trec zilnic pe lângă noi în timp ce ne savurăm cafeaua pe vreo terasă cochetă sau că scotocesc în vreun coș de gunoi după vreun rest de sandviș aruncat de cineva mult prea sătul.

Sursă foto: Applied Unificationism

Conform Worldometer, 841 697 701 de oameni au rămas astăzi flămânzi. Adică aproape 842 de milioane de oameni! Iar conform Eurostat, în 2014, 55 milioane de persoane (9,6% din populația UE) nu își permiteau o masă de calitate o dată la două zile! Și dacă tot vorbim despre foame și cifre: știți câți oameni au murit de foame… tot astăzi? 23.206! De fapt, atâția erau când scriam eu rândurile acestea. Acum, când le citiți voi, este evident că numărul lor a crescut. Și asta tocmai pentru că cifrele se actualizează la fiecare secundă, ceea ce demonstrează că în fiecare clipă, undeva, pe planeta aceasta, un om moare de foame!

Și dacă tot vorbim despre alimente și oameni care rămân flămânzi, reversul medaliei este că peste o treime din hrana produsă anual se pierde sau este risipită. Cu alte cuvinte, aruncată la coș. Asta în condițiile în care populația globului este într-o continuă creștere, atingând 10 miliarde de oameni, față de 2.6 miliarde în 1950, după cum se arată într-un raport al Organizației pentru Alimentație și Agricultură al Națiunilor Unite – FAO. În cifre, peste 1.3 miliarde de tone de alimente sunt aruncate în fiecare an, Europa fiind responsabilă pentru 200 milioane de tone! Suficient pentru a hrăni întreaga populație a lumii de 3 ori!

Nu vă imaginați ce impact ecologic are o astfel de mișcare, nici ce poluare presupune. Dar despre asta, promit că voi reveni într-un alt articol.

Doar că… aceasta este lumea în care trăim! Și poate așa înțelegem, de ce este “păcat” să aruncăm mâncarea, atunci când cumpărăm compulsiv, în vremuri în care doar ne place să ne știm cu frigiderul doldora!

Sursă foto: Pexels

Ce treabă am eu cu toate astea, probabil că vă întrebați acum? Dar spuneți-mi drept (sau nu, nu e nevoie să îmi spuneți mie, e suficient să vă răspundeți singuri), cum stați cu proviziile în plină pandemie de coronavirus?

Coronavirus nu înseamnă normalitate

Trăim amenințarea reală a unui virus ce ne-a dat, în doar câteva luni, viețile peste cap. Și nu doar nouă, românilor, ci lumii întregi. Nu e cazul să povestim despre dramele italienilor, ci doar să învățăm din greșelile lor. Căci, nu-i așa, paza bună trece primejdia rea!

Și cum în această perioadă cel mai important lucru pe care îl putem face este să prevenim orice modalitate prin care am putea contacta virusul, ar trebui să înțelegem de ce este importantă planificarea în materie de cumpărături, în cazul în care autoritățile vor permite circulația pe stradă doar pentru aprovizionare și situații de urgență.

Într-un sondaj recent efectuat de Insider Data la care au răspuns 1.051 de americani, 22% dintre ei au declarat că au început să depoziteze alimente în cazul în care vor fi izolați la domiciliu din cauza epidemiei de coronavirus. Nici românii nu cred că sunt mai prejos, deja am început să știm cu toții cum arată unele rafturi goale și cum este să nu prea mai ai de unde alege.

Arhivă personală

Am trăit sentimentul acesta și trebuie să recunosc că m-a trecut un fior rece pe șira spinării. Mi-am adus instant aminte de cuvintele bunică-mii și de povestea ei cu oul împărțit în patru, deși eu nu am trăit nicio clipă de foamete sau de lipsuri, așa cum poate au trăit alți oameni în vremuri de tristă amintire. Însă, da, cred că situația de acum activează niște tare demult ascunse, niște răni ale românilor care au îndurat ani întregi lipsuri impuse de sistemul comunist. Un simplu declic ce îi proiectează automat într-un trecut dureros și gri.

Și poate că așa se explică rafturile goale, bătaia pe o pungă de mălai sau cozile imense la hypermarketuri. Dicolo de faptul că nu vor muri, la propriu, de foame, aceste pregătiri le oferă acel confort psihic că sunt pregătiți. Pentru … orice, nu doar pentru coronavirus.

Însă nici măcar durerile ancestrale ale părinților și ale bunicilor noștri nu ar trebui să justifice… risipa!

Pregătește-te, dar totuși nu exagera!

Da, cu siguranță e important să ai tot ce îți trebuie acasă pentru a limita cât mai mult deplasările în afara zonei în care ești protejat. Însă, gândind rațional, în cât timp vei putea utiliza cele două baxuri de ulei pe care le-ai cumpărat ultima dată? Sau cele 15 kilograme de făină?

Iată care ar fi cele mai importante lucruri de care ar trebui să ții cont atunci când intri în izolare la domiciliu sau carantină:

Nu are sens să intri în panică

Fă o selecție strictă a alimentelor de care ai nevoie. Nu este cazul să îți umpli cămara, frigiderul și orice locșor disponibil din bucătărie! Cu cât panica este mai mare, cu atât vei cumpăra și alimente de care nu ai cu adevărat nevoie. Ori cumpăratul compulsiv face bine propriului moral, însă reprezintă cauza principală a risipei alimentare. Cu alte cuvinte, vei arunca mare parte din ce cumperi în cantități industriale!

– Planifică-ți mesele pentru aproximativ două săptămâni și fă o listă cu alimentele necesare

În principiu, două săptămâni este perioada medie de carantină sau de auto-izolare. Dacă obișnuiești să îți faci mare parte din cumpărături săptămânal, ar trebui să știi deja ce cantități consumă familia ta în decursul a șapte zile. Astfel, tot ce trebuie să faci este să dublezi cantitățile necesare. Ar trebui să îți faci o listă de-acasă pentru a fi sigur că nu uiți ceva ce s-ar putea să ai nevoie. Ideal ar fi să gândești meniuri pentru fiecare zi în parte și astfel, nu vei mai avea grijă că lista ta nu este completă, mai ales în condițiile în care nu vei mai putea coborî la nonstop-ul din colț pentru cumpărături de urgență.

Sursă foto: Pexels

Iarăși, subliniez, nu este cazul să cumperi cantități mai mari decât ai nevoie! Poți fi sigur că familia, vecinii, prietenii sau chiar autoritățile vor găsi o cale să facă aprovizionarea celor izolați dacă lucrurile se înrăutățesc.

Golește frigiderul înainte să mergi la cumpărături

Acest lucru ar trebui să îl faci de fiecare dată când mergi la cumpărături, nu doar în situațiile de urgență. Cu siguranță, ai alimente cu termenul de valabilitate expirat pe care le-ai uitat prin frigider. Păstrează ce este mai proaspăt sau neperisabil, consumă tot ce este pe cale să expire și apoi pregătește-te să mergi la cumpărături.

– Nu cumpăra cantități industriale

Așa cum te întrebam ceva mai devreme, câți litri de ulei crezi că poți consuma în două săptămâni? Câte kilograme de făină crezi că poți mânca? Evident, sunt întrebări retorice. Și așa cum spuneam, proviziile pe care ni le facem țin de acel confort mental iar acesta se poate câștiga ușor și fără să devalizezi hypermarketul!

Însă dacă pregătești în avans cantități mai mari de mâncare, ar fi bine să le congelezi, nu să aștepți până le consumi. Nu numai că nu vei putea mânca același fel de mâncare o săptămână întreagă, dar îți pot garanta că surplusul va ajunge… la gunoi! Așadar, de ce nu ai congela jumătate din cantitatea de mâncare preparată în loc să o arunci? Poate că peste o săptămână ți se va face din nou poftă de ciorba aia delicioasă pe care ai gătit-o acum…

Sursă foto: IOL

Foarte multe mâncăruri pot fi congelate până la o lună sau chiar două și pot reprezenta și o rezervă utilă în cazul în care situația se înrăutățește: ciorbe, supe, tocănițe, sarmale, chiftele, sosuri, etc. Sau, pur și simplu, poți pregăti anumite baze pentru mâncăruri, cum ar fi sosurile de paste, diverse tipuri de ragu de legume care se potrivesc de minune cu produsele neperisabile de prin cămară: orez, quinoa, bulgur sau couscous.

Eu cred că mai am și acum în congelator jumătate de cozonac de la Crăciun! Mă duc să-l scot că mi s-a făcut poftă!

Mănâncă sănătos chiar dacă te afli în carantină sau auto-izolare

Chiar dacă stai în casă nu este nevoie să mănânci supă la plic sau doar orez fiert. O listă de bază ar trebui să includă câte ceva din toate grupurile alimentare importante și macronutrienți: proteine (carne congelată de pui, porc sau pește, conserve de carne sau pește), fibre (fasole, năut), carbohidrați (cereale integrale, inclusiv pâine, paste, orez, quinoa), dar și legume și fructe congelate. Fără să uiți de grăsimile sănătoase precum uleiul de măsline, nucile și unturile de nuci. Pentru aromă, ar trebui să pui pe listă și ierburi uscate precum oregano, busuioc, cimbru și rozmarin; condimente precum ardei, pudră de chili, turmeric și ardei iute, sau amestecuri de condimente fără sare, inclusiv pulbere de curry. Cine știe ce rețetă delicioasă îți mai vine să gătești?

Poate vreo prăjitură ca să mai îndulcești… atmosfera!

Sursă foto: Pexels

Dacă tot îți este teamă că va trebui să coci pâine și alte preparate din făină, în loc să cumperi 10 kilograme de făină integrală, alege măcar sortimente mai sănătoase: făină integrală de secară, de orez, sau de hrișcă. Ca să nu mai punem la socotelă că poți utiliza și făina de linte verde, de fasole sau de năut! Trebuie doar să cauți rețetele potrivite! Căci acum nu te mai poți plânge că nu ai timp să gătești sau că nu poți mânca sănătos! Trebuie doar un pic de voință!

– Mănâncă diversificat chiar dacă nu te duci o lungă perioadă la cumpărături

Te întrebi cum poți să faci asta? Destul de simplu: alternează felurile de mâncare proaspăt pregătită cu porții de mâncare deja congelată. Astfel, nu te vei plictisi să mănânci același lucru în fiecare zi până când ai terminat o oală întreagă de mâncare!

Și ca să nu văd cum te-ai îmbufnat acum, îți dau și 3 idei pentru fiecare masă, astfel încât să poți mânca diversificat (și sănătos!) în fiecare zi!

3 idei pentru micul dejun

Sursă foto: Dried Fruits Facebook page


3 idei pentru masa de prânz

  • piept de pui la grătar cu cartof copt şi morcovi copţi;
  • somon (sau alt tip de pește congelat) la grătar cu broccoli, morcovi la abur şi orez integral/sălbatic;
  • piept de pui sau pește cu legume (congelate) la aburi cu ierburi aromate şi cartofi natur.


3 idei pentru cină

  • pâine integrală cu ciorbă de legume sau supă-cremă de legume;
  • pâine integrală cu salată de ton (din conservă);
  • paste integrale cu roşii şi busuioc;


3 idei pentru gustări sănătoase

  • iaurt degresat cu migdale şi fructe uscate
  • un baton din fructe, cereale integrale şi nuci;
  • crackers cu brânză de vaci.

Alege alimente care îți dau energie

Mizează pe alimente care îți pot da energie, sunt gustoase și nu au nevoie de gătire: nuci, alune, fructe uscate, batoane proteice. Degeaba faci rezerve de zeci de kilograme de fasole uscată sau de făină. Va trebui să le și prepari în vreun fel. Nu numai că se pot adăuga în cereale, în iaurturi sau în diverse combinții, dar se pot mânca pur și simplu, atunci când simți nevoia de ceva de ronțăit sau ceva dulce.

Sursă foto: Dried Fruits Facebook page

Noi i-am descoperit pe cei de la DriedFruits care au o gamă atât de largă de produse, încât nici nu îți poți imagina fără să te convingi singuri: de la tot felul de tipuri de nuci, la biscuiți vegani, la o mulțime de condimente sănătoase (adică fără adaos de sare), uleiuri, cereale și alte minunății. Pe ei îi recomand și dacă urmezi o dietă fără gluten, zahăr sau fără lactoză, gama lor de produse fiind extrem de bogată. Ba chiar dacă ești vegan sau preferi produsele bio. Deși, în ambele cazuri, cred că i-ai descoperit deja!

În plus, în perioada aceasta, când este mai bine să nu ieși din casă, de ce nu ți-ai comanda online tot ce ai nevoie? Cred că este cel mai simplu să îți poți face cumpărăturile din vârful patului, în loc să stai la cozi interminabile și să mai și riști să te îmbolnăvești!

În cazul unei izolări la domiciliu, a unei carantine sau în cazul restricționării circulației, consumă alimentele în ordinea termenului de valabilitate

În cazul unei carantine sau izolări la domiciliu, consumă mai întâi tot ce este proaspăt și perisabil: legume, lactate, fructe. Abia apoi treci la conserve sau la produsele congelate. Printre legumele care au cea mai lungă durată de viață se numără radăcinoasele precum cartofii, cartofii dulci sau ceapa, iar dacă te gândești să îți faci un mic stoc de fructe, ar trebui să alegi citricele precum portocalele, lămâile, mandarinele sau pomello.

Brânzeturile de exemplu, trebuie consumate imediat după deschidere, pentru a evita alterarea. La fel și unele conserve ce pot avea termen de valabilitate maxim 48 de ore de la desfacerea capacului.

Dacă într-adevăr nu dorești să arunci nimic, să știi că există alimente care pot fi consumate chiar și după data de expirare. Astfel, o cutie de cereale este posibil să nu fie la fel de crocantă sau la fel de proaspătă, dar cu siguranță este comestibilă. La fel și orezul, fasolea boabe, migdalele sau mierea!

– Nu mai ai apă minerală? Fierbe apa de la robinet!

Apa de la robinet este potabilă, dar dacă ai dubii o poți fierbe înainte să o bei. În plus, în perioada aceasta este foarte bine să consumi cât mai multe ceaiuri de plante care, pe lângă gustul delicios, îți vor da și o stare de bine! Găsești o mulțime de sortimente tot la Dried Fruits. Vezi ce îți face cu ochiul!

Cât despre apă, e bine să faci o rezervă pentru aproximativ 3 zile luând în considerare faptul că o persoană trebuie să bea 2 l de apă pe zi. E puțin probabil ca situația să devină extremă astfel încât aprovizionarea cu apă să fie întreruptă. Dar nu strică totuși să ai o rezervă!

Și nu uita să ai grijă de psihic!

Zilele acestea poate că ar trebui să ai mai multă grijă de moralul tău. Știrile îngrijorătoare, lipsa de mișcare în aer liber, dar și sentimentul de izolare, pot contribui la o stare proastă pe care o poți avea fără ca măcar să îți dai seama. Chiar dacă petreci tot timpul în casă, încearcă să îți umpli timpul cu activități care îți fac plăcere. Poți citi, medita, urmări filme online (Netflixul deja anunța o creștere a încasărilor cu 8% doar luna aceasta!), spectacole de teatru (sunt o mulțime de teatre din țară și din lume care își difuzează online producțiile) sau face lucruri pe care ți le doreai, dar niciodată nu ai avut suficient timp pentru ele: poți învăța o limbă străină, poți urma cursuri online (din domeniile care te pasionează) sau te poți apuca de bricolat. Ideea este să faci orice îți face bine!

Sursă foto: Pexels

Poate că nu ar trebui să neglijezi nici mișcarea, 15 minute pe zi de exerciții fizice chiar pot face minuni. Și dincolo de faptul că vei începe să mănânci mai sănătos, sfârșitul perioadei de izolare te va găsi și cu un corp tonifiat și de ce nu? Cu câteva kilograme în minus!

În orice caz, este un timp de reflecție care ne silește să ne întoarcem mai mult către interiorul nostru, să ieșim din rutina zilnică și să ne apropiem mai mult de propria esență: de toate acele lucruri pe care le-am neglijat atâta vreme și care, iată, au avut nevoie de o epidemie ca să poată ieși la lumină!

Și nu vă fie teamă: lumina din interior va radia suficient de tare astfel încât cu toții să ieșim la lumină!

Aveți grijă de voi!

Articol scris pentru Spring Super Blog 2020

One thought on “Risipa alimentară sau cum să îți faci provizii pe timp de epidemie

Add yours

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Powered by WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: