Produsele promoționale, între bucuria de a dărui și beneficiile unei campanii reușite de marketing


Te-ai gândit oare vreodată de ce oare este atât de plăcut să primești un cadou? Pentru că, dincolo de toate, este un semn clar că cineva se gândește la tine. Cadoul este cea mai puternică formă de apreciere, mulțumire sau compasiune.

Dar oare funcționează aceleași principii și în marketing atunci când vorbim despre produsele promoționale? Da, este tot o dovadă clară că, de data aceasta, o companie se gândește la tine!

Dar oare ce sunt produsele promoționale?

Da, e o întrebare retorică, nu mă aștept să nu fi primit, măcar o dată în viață, o cană, o agendă sau un pix inscripționate cu logo-ul unei companii! Eu am și-acum sertare pline cu agende nefolosite al căror calendar cred că deja a expirat, o mulțime de pixuri prin toate gențile, ca să nu mai vorbim de pungile inscripționate care ne reamintesc zilnic de magazinul unde ne realizăm cumpărăturile! Știți ce zic! Poate că fix pe acestea le folosiți și acum, fără să vă dați seama că astfel, acel brand își păstrează proaspătă imaginea în mintea voastră!

Cu alte cuvinte, specialiștii în marketing utilizează produsele promoționale pentru a construi, consolida și îmbunătăți imaginea unui brand, reprezentând totodată și un element important al strategiei de promovare.

Obiecte banale, ați zice! Dar totuși cred că nici nu vă imaginați care este cifra de afaceri anuală a industriei produselor promoționale! Conform Asociației Internaționale a Produselor Promoționale, aceasta atinge aproximativ 18 miliarde de dolari! Vi se pare puțin?

Sursă foto: Today Advertising

Dincolo de faptul că produsele promoționale reprezintă un mod simplu și accesibil de a-ți face reclama, ele reprezintă o piatră importantă de temelie a relației dintre vânzător și potențial client. Și nu în ultimul rând, ele au ajuns, în timp, un fel de “monedă de schimb” în lumea afacerilor, toată lumea beneficiind de ele, fie că le primesc, fie că le oferă!

Cu alte cuvinte, indiferent dacă suntem vânzător sau client, respirăm publicitate. Și asta tocmai pentru că publicitatea ne influențează pe toți, chiar și când nu suntem conștienți de asta. Yankelovich Consumer Research explica faptul că, dacă în anii `70 individul era expus la aproximativ 500 de mesaje publicitare zilnic, astăzi numărul a crescut la 5.000!

Și totuși… de ce aș investi în produse promoționale?

Poate că dincolo de plăcerea pe care o poți genera potențialului tău client, încă nu îți sunt foarte clare beneficiile unei astfel de investiții. Am să încerc să îți explic:

– Reprezintă un mediu de expunere a brandului

Este unul dintre cele mai importante beneficii, tocmai pentru că alegerea obiectelor promoționale se poate realiza în funcție de activitatea companiei sau de specificul clienților. Imaginează-ți un brand de jucării ce oferă sub formă de promoționale brelocuri cu un personaj din desenele animate! Oare cei mici nu vor învăța să recunoască brandul doar pentru că și brelocul poate fi considerat o jucărie? Și chiar dacă puterea de decizie stă în mâna părinților, ce adult poate rezista prea mult dorințelor fierbinți ale celor mici?

Sursă foto: Today Advertising

Astfel, impresia creată nu doar persoanei căreia i-a fost oferit cadoul, ci asupra unui întreg grup de clienți, parteneri de afaceri, colegi, cunoștințe, nu va fi egalată de nicio altă formă de promovare!

– Produsele promoționale consolidează imaginea brandului

Mai știi magnetul acela de frigider cu care copilul tău s-a jucat o bună bucată de vreme și pe care l-a primit gratuit în cadrul unei testări de produse atunci când erați la cumpărături? Ei bine, el este responsabil pentru faptul că micuțul tău nu vrea acum niciun alt tip de iaurt!

Cosumatorii, în general, nu au nevoie de bunuri sau servicii până când nu ajung într-o anumită circumstanță. Și fix pentru acea circumstanță sunt gândite produsele promoționale! Plouă afară? Ți-ar prinde bine niște umbrele, chiar dacă sunt pentru copii și le-ai uitat în portbagaj de când le-ai primit! Ce contează că sunt imprimate cu pisici celebre? Momentan te apără de ploaie și pe tine, și pe cel mic!  

Sursă foto: Today Advertising

Astfel, un studiu realizat de BPMA Research spune că 90% dintre cei care primesc un material promoțional, îl folosesc cel puțin o dată pe săptămână, 10% dintre ei îl împrumută prietenilor sau familiei, în timp ce 87% dintre consumatori păstrează produsele promoționale mai mult de un an. Și aici intervine…

– Utilitatea

Un cadou util, va fi cu siguranță folosit. Măcar atunci când apare acea necesitate sau circumstanță favorabilă. Oamenii nu sunt deranjați să primească un produs inscripționat cu numele sau logo-ul unui brand, cât timp materialul este gratuit și util. Pe măsură ce ei folosesc acest produs, se familiarizează cu brandul iar șansele să cumpere de la o companie pe care o cunosc, cresc vizibil.

Însă cum poate fi interpretat acest lucru din perspectiva clientului care primește acel produs și pe care ajunge să îl folosească? Că respectivei companii îi pasă de activitatea lui zilnică, de sănătatea lui, de starea lui de bine sau pur și simplu, că îi provoacă o plăcere, amintindu-i în același timp și ce alte lucruri poate realiza pentru el.

Ca să nu mai punem la socotelă că folosința îndelungată a unui obiect, creează un anumit atașament față de obiectul respectiv, reamintindu-i totodată utilizatorului și brandul care i l-a oferit. Astfel, în mintea clientului se realizează un transfer de utilitate de la produsul folosit la brandul pe care îl reprezintă, acest lucru contribuind la consolidarea recunoașterii și a încrederii în brandul respectiv.

Cu alte cuvinte, utilitatea obiectului promoțional, dar și mesajul pe care îl poartă cu sine sunt elementele declanșatoare ale acțiunii de cumpărare, chiar și atunci când în mod normal, oamenii nu ar fi cumpărat produsul respectiv.

Sursă foto: Today Advertising

Același studiu realizat de BPMA Research spune că pentru 30% dintre consumatori, durata de viață a materialelor promoționale este de patru ani și că 94% dintre cei care au primit un produs promoțional spun că nu uita numele brandului de la care l-au primit.

– Sunt mai puțin costisitoare decât alte tehnici de marketing

Pare mai greu de crezut, dar prețul materialelor publicitare promoționale a devenit, în ultimii ani, din ce în ce mai accesibil. Astfel, costul per impresie produsă este mai mic decât în cazul altor tehnici de marketing. Acest lucru a fost demonstrat de numeroase studii în domeniu care au scos în evidență faptul că o astfel de campanie aduce beneficii pe termen mai lung decât se poate estima inițial. De ce? Datorită duratei de viață a produsului oferit care îi reamintește clientului de brandul pe care îl reprezintă. Dacă tocmai scriam mai sus că durata medie de viață a unui produs este de 4 ani, imaginați-vă ce cost ar fi presupus o altă tehnică de marketing, radio sau tv, de exemplu, cu reclamă plătită zilnic pentru aceeași perioadă de timp! Diferența de preț este uriașă! Și dacă tot vorbim despre timp…

Rezistența în timp

Cu cât un articol promoțional este util mai mult timp, cu atât mai mari sunt beneficiile pe care el le aduce brandului. Ori rezistența în timp reprezintă unul dintre criteriile care atrag aprecierea clienților. Astfel, oamenii păstreză produsele promoționale primite cadou pentru o perioadă îndelungată de timp, în medie, mai bine de un an, au demonstrat studiile în domeniu. Și atâta timp cât produsul este utilizat zilnic, tot zilnică este și expunerea brandului tău.

Sursă foto: Today Advertising

– Oferă rezultate imediate, implicit, sunt eficiente

Produsele promoționale ajung direct în mâinile clienților, iar utilitatea lor poate fi imediată. Imaginați-vă cât de bine îi pot prinde unui utilizator de smartphone o baterie externă sau niște căști la care să poată asculta muzica preferată? Cu alte cuvinte, clientul se poate bucura rapid de produs, interacțiunea acestuia cu brandul nefiind intermediată. Impactul imediat contează foarte mult astăzi când tot mai mulți utilizatori dau “skip” reclamelor online, folosesc tot mai mult AdBlocker-ul sau pur și simplu, schimbă canalul atunci când se difuzează reclame la televizor.

– Utilizarea produselor promoționale oferă încredere clienților în brandul promovat 

Vorbind despre utilitatea produsului inspripționat cu numele brandului, despre rezistența lui în timp, ceea ce contează cu adevărat este că aproape toți clienții își reamintesc cu ușurință numele brandului, ceea ce le va inspira încredere atunci când vor ajunge în situația de a cumpăra un produs al firmei respective sau de a încheia un contract pentru un anumit serviciu furnizat.

Tot mai multe studii au scos în evidență faptul că majoritatea consumatorilor preferă să cumpere produsele unui brand deja cunoscut, chiar dacă prețurile sunt mai mari decât ale competitorilor săi, fie ei sunt mult mai cunoscuți decât compania în cauză. Și acest lucru se explică prin abordarea personală de care se bucură oamenii din partea brandului respectiv, fapt care generează creșterea nivelului de încredere. Cu alte cuvinte, atenția primită este răsplătită cu încrederea de a cumpăra produsele companiei și de a le recomanda mai departe celor apropiați.

Sursă foto: Today Advertising

Astfel, scopul companiei a fost atins: a reușit să determine alegerea produselor sale în detrimentul produselor competitorilor. Și nu doar acum. Ci de fiecare dată când nevoia clientului o va impune. Și așa ajungem la…

– Atașamentul generează fidelizarea clienților

Toate aspectele evidențiate până acum ce se împletesc într-o campanie promoțională bine gândită în funcție de target, au ca rezultat atașamentul clientului față de brand. Este vorba de o alegere emoțională ce nu mai are legătură cu calitățile sau defectele competitorilor. Această legătură dintre client și brand se clădește în primul rând pe încredere. Apoi, se consolidează în timp. Beneficiul este însă pe măsură: nu doar că acel individ va deveni un client fidel, ci el va reprezenta un factor de influență în favoarea brandului și în mediul în care activează.

Și nu în ultimul rând… diversitatea

Dacă acum câțiva ani gama de produse promoționale se limita la pixuri și agende personalizate, la clasicele calendare de birou și eventual la un suport de creioane, astăzi gama de produse tindă să îl suprindă și pe cel mai creativ specialist de marketing. Ori tocmai acest lucru ar trebui avut în vedere atunci când vrei să utilizezi produsele promoționale într-o astfel de campanie: care este specificul brandului, cui se adresează el (definirea publicului țintă) și mesajul care urmează să fie transmis. Nu poți oferi stickuri de memorie persoanelor în vârstă care calcă pragul farmaciei tale și nici cărucioare pentru cumpărături dacă firma ta vinde accesorii pentru telefoane!

Sursă foto: Today Advertising

Cu cât cunoști mai bine trăsăturile determinante ale potențialilor tăi clienți, obișnuințele și pasiunile lor, cu atât mai mult poți alege produse pe care să le utilizeze timp îndelungat. Ori așa cum am arătat deja, toate aceste aspecte ajung în final să se concretizeze în avantaje ale brandului tău.

Și dacă tot vrei să te inspiri putin, poate că nu ar strica să arunci un ochi pe oferta celor de la Today Advertising, o agenție de publicitate ce a reinventat conceptul produselor promoționale, aducând în România o gamă extrem de largă de produse, obiecte utile, inovatoare, care rezolvă nevoi adevărate și urgente ale potențialilor tăi clienți. Produse care așteaptă să fie personalizate după pofta inimii tale!

Au o ofertă atât de bogată, încât ți-ar trebui o zi întreagă doar să te hotărăști ce ar fi potrivit pentru brandul tău. De mai bine de zece ani, echipa Today Advertising a devenit Batmanul lipsei de inspirație atunci când vine de vorba de produsele promoționale.

Și pentru că vorbeam despre diversitate, aici tot ce îți mai trebuie este creativitatea! Pentru că only sky is the limit!

Ce se întâmplă în mintea consumatorului atunci când primește un produs promoțional… inspirat?

Același lucru ca atunci când mănâncă ciocolată! Nu glumesc! Este fix același lucru când acesta primește un cadou care îi face plăcere! Ori, dincolo de intenția marketerului care vizează anumite scopuri în campania sa de promovare, un produs promoționat este tot … un cadou, mai mult sau mai puțin inspirat.

Ori creierul nostru funcționează pe bază de hormoni. Atunci când primim un lucru care ne face plăcere, neurohipofiza eliberează oxitocină, un hormon care ne induce o stare de fericire. Atunci când darul primit nu ne provoacă prea multă plăcere sau nu se ridică la nivelul așteptărilor, acest hormon nu mai este eliberat. Același lucru se întâmplă și în cazul în care suntem obișnuiți să primim constant cadouri, mai mult sau mai puțin inspirate, astfel încât ele nu ne mai stârnesc nicio reacție emoțională.

Sursă foto: Today Advertising

Aviz advertiserilor care se mulțumesc să trimită partenerilor și clienților aceleași agende și aceleași pixuri, an de an! Însă, așa cum se întâmplă și în cazul cadourilor neinspirate care sfârșesc invariabil în vreo cutie sau rătăcite în vreun sertar, nici promoționalele nu au o soartă mai bună, dacă se dovedesc a fi lipsite de utilitate pentru destinatar!

Ce ar trebui să alegi dacă îți dorești să ieși în evidență?

Tot ce nu ar alege niciodată alții! Iată câteva idei inspirate, pe care le-am selectat tot din oferta celor de la Today Advertising, pe care cred că clienții tăi le-ar aprecia, selectate în funcție de categoriile de vârstă ale potențialilor tăi clienți:

  • Un joc de memorie pentru copii
Sursă foto: Today Advertising

Dacă furnizezi produse pentru copii, în special pentru categoria mică de vârstă, un joc de memorie din lemn de mesteacăn laminat cu figurine de animale poate fi alegerea potrivită. Jocul conține 24 de plăcuțe care se pot personaliza cu logo-ul tău. Pe lângă faptul că le vei face o bucurie celor mici, care, mai târziu, vor deveni clienții tăi fideli, vei reuși să le atragi atenția și părinților prin calitatea produsului promoțional oferit.

  • Căști wireless
Sursă foto: Today Advertising

Furnizezi produse pentru adolescenți? Atunci cu siguranță se vor bucura de aceste căști wireless care să le ofere posibilitatea de a asculta muzica preferată! Nu numai că sunt super subțiri și ușoare, dar se pot plia cu ușurință pentru a fi depozitate în siguranță în husa cu șnur prevăzută. Controlul tactil pentru volum și selecția melodiei se numără printre funcțiile căștilor ce abia așteaptă să ajungă la clienții tăi. Inscripționate, bineînțeles!

  • Un set de fitness
Sursă foto: Today Advertising

Clienții tăi sunt tineri și activi? Le place mișcarea în aer liber? Atunci cu sigurnață nu vei da greș cu un set de accesorii de fitness care se poate personaliza cu brandul tău. Setul de 9 piese include geanta prevăzută cu mânere, fermoar și buzunar frontal, în care sunt “ascunse” un set de greutăți normale, unele pentru gleznă, o bandă de exerciții și una cu funcție de contorizare. Cool, nu?

  • Un aparat de masaj pentru picioare
Sursă foto: Today Advertising

Ei, ei… cine nu s-ar bucura să primească un astfel de aparat de masaj pentru picioare? Dacă ne luăm după culoare, doamnele ar fi cele privilegiate. Însă cred că nici domnii nu ar zice “Nu” dacă ar primi gratis o astfel de porție de răsfăț! Și chiar cred că s-ar putea obișnui și cu varianta de culoare! Eventual și roz!

  • Un purificator de aer
Sursă foto: Today Advertising

Cine nu își dorește să respire aer curat? Un purificator de aer poate reprezenta o opțiune pentru întreaga familie, indiferent de vârstă. Ca să nu uităm că funcția adițională de ionizare a aerului reușește să îndepărteze și particulele de praf! Cu alte cuvinte, reprezintă și un ajutor util când vine vorba de curățenie. Dacă ne gândim și că poate fi utilizat câțiva ani buni fără probleme, parcă merită investiția, nu?

  • Un rucsac cu protecții antifurt
Sursă foto: Today Advertising

În fiecare zi, peste 400.000 de furturi din buzunare au loc în întreaga lume. Tocmai de aceea, clienții tăi se vor bucura să utilizeze în rutina lor zilnică, acest rucsac anti-furt! Variantele de culoare permit utilizarea lui atât de către femei, cât și de către bărbați. Este realizat dintr-un material de foarte bună calitate și are compartimente pentru laptop, tabletă și o mulțime de buzunare ascunse. Tot ce așteaptă este să fie personalizat și… luat la purtare!

  • O uneală multifuncțională
Sursă foto: Today Advertising

Care bărbat nu s-ar bucura să primească o astfel de unealtă multifuncțională cu care poate deschide o conservă, tăia o sârmă sau scoate un cui? Având nu mai puțin de 13 funcții, acest instrument are corpul realizat din aluminiu, însă fiecare mini-unealtă este din oțel inoxidabil. Cât despre durata lui de viață, ce-ar mai fi de spus? Că și peste zece ani, oamenii își vor aminti de brandul tău!

Deci…

Indiferent de vremuri, produsele promoționale vor fi mereu la modă. Și nu doar din perspectiva clienților care se bucură, binînțeles, să le primească gratis, cât și din perspectiva companiilor care au o mulțime de beneficii dacă recurg la această modalitate de promovare.

Însă dincolo de scopul în care sunt oferite, poate că nu ar trebui să uităm că aceste produse sunt, în esența lor, niște daruri. Fiecare cadou este o surpriză frumoasă ce stârnește emoție și bucurie. Și-atunci de nu am învăța să ne bucurăm mai mult?

Tu ce produse promoționale folosești în rutina ta zilnică?

Articol înscris în Spring Super Blog 2020

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Powered by WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: