The world we live in

E-mobility, între poluare şi viitor


 

Aproximativ 7 milioane de oameni mor anual din cauza poluării, arăta un raport al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, dat publicităţii la mijlocul anului trecut. Dacă nu vă spune mare lucru o astfel de cifră, atunci ar trebui să aflaţi că  9 din 10 oameni oameni respiră aer poluat. Adică şi eu care scriu aceste rânduri şi dumneavoastră care le citiţi.  Într-adevăr, zonele cele mai afectate de poluare sunt ţările subdezvoltate sau în curs de dezvoltare din Asia şi Africa, dar şi din estul Mării Mediterane, Europa şi America. Ştim cu toţii că nici România nu stă prea bine la capitolul poluare şi simţim asta zilnic pe pielea noastră. Este de-ajuns să facem o “plimbare” de câţiva kilometri la o oră de vârf într-unul din marile oraşe ca să ne convingem că nu stăm deloc bine când vine vorba de trafic şi de calitatea aerului rezultată în urma acestuia.

Peste 60 % din poluarea generală a atmosferei este produsă de gazele de eşapament ale maşinilor, 80% din cantitatea de dioxid de carbon fiind emisă în primele 2 minute de funcţionare a motorului. Poate că Bucureştiul ocupă de-abia locul al IV-lea când vine vorba de cele mai poluate oraşe din ţară, după Iaşi, Cluj şi Braşov şi ocupă un “onorabil” loc 680  în topul celor mai poluate oraşe din lume. Însă acest lucru nu ar trebui să ne bucure ci să ne îngrijoreze. Oare cum ar arăta lumea noastră peste 25 de ani dacă nu luăm masuri concrete pentru a reduce gradul de poluare? În ce lume vor trăi copiii noştri?

Din fericire însă, tot mai mulţi oameni au început deja să îşi pună aceeaşi întrebare, încercând să găsească soluţii pentru a proteja cumva mediul în care trăim. Iar cei din industria Automotive s-au străduit încă din secolul trecut să găsească alternative pentru motorul cu ardere internă, fie că au elaborat variante hibrid, fie că au conceput motoare cu propulsie 100% electrică. Poate nu ştiaţi, dar prima maşină electrică a fost concepută în… 1837 în Aberdeen, un mic orăşel din Scoţia. De atunci tehnologia a fost perfecţionată continuu, astfel încât pe stăzile din Londra şi New York au apărut taxiuri cu propulsie electrică încă de la sfârşitul secolului al XIX-lea. Din raţiuni economice însă, ele au dispărut în favoarea maşinilor care funcţionau pe bază de combustibili fosili.

Astfel s-a născut conceptul de e-mobility, un concept revoluţionar care angrenează în jurul lui întreaga lume, chiar dacă într-un ritm lent, înfruntând gradul foarte mare de inerţie şi de rezistenţă la schimbare.

Dacă încă de pe acum toţi  marii producători de automobile s-au orientat către maşinile cu diferite surse de propulsie, fie electrice, fie hibrid, peste 25 de ani acestea ar trebui să fie cele predominante. Poate că nu vom reuşi să renunţăm total la maşinile diesel sau pe benzină, dar în orice caz acestea ar urma să nu mai fie produse şi implicit, ele ar urma să iasă uşor din uz. Există şi unele intenţii în acest sens, Franţa şi Marea Britanie pregătindu-se să interzică vânzarea masinilor cu motoare cu ardere internă până în 2040.  Totodată, o astfel de mişcare generează implicit şi schimbarea infrastructurii, urmând să apară staţii de încărcare astfel încât să nu mai fie o problemă autonomia maşinilor electrice. Procesul continuu de îmbunătăţire a bateriilor ar urma să le asigure acestora o autonomie crescută.

Dacă raportam trendul şi la România, vedem că şi la noi există o apetenţă tot mai crescută pentru maşini electrice, până la finalul lui 2018 fiind înmatriculate aproximativ 700 de unităţi, de trei ori mai multe decât în 2017 şi peste 15.500 de maşini hibrid. Da, pare puţin, dacă raportăm numărul la volumul înmatriculărilor maşinilor cu combustibili fosili, însă este o primăvară timidă a erei maşinilor electrice susţinută de tot mai multe iniţiative din zone private. Asftel, de exemplu, Rompetrol intenţionează să construiască aproximativ 70 de staţii noi până în 2021, toate fiind dotate cu staţii de încărcare pentru maşinile electrice. Deja tot mai mulţi retaileri au instalat prize în propriile parcări care pot fi utilizate free of charge pentru clienţii care vin la cumpărături.

Însă nu este un secret pentru nimeni că deja există maşini autonome, capabile să calculeze parametrii drumului şi să ia decizii optime pentru a asigura siguranţa pasagerilor. Având în vedere dezvoltarea tehnologică din ultimii 25 de ani, când însuşi conceptul de telefonie mobilă era de-abia la începuturi, peste alţi 25 de ani maşinile electrice autonome ar trebui să fie o normalitate. Cu alte cuvinte, de ce ne-ar mai trebui carnet de conducere, dacă ele sunt capabile să ne ducă acolo unde avem nevoie? Parcare laterală? Un fleac rezolvat prin simpla comandă vocală. Tehnologia digitală ar permite astfel ca fiecare maşină să fie parte a unei reţele globale, să fie monitorizată permanent şi totodată să poată fi reparată printr-o simplă rescriere de soft. Ar dispărea astfel service-urile clasice  şi totodată s-ar reduce considerabil incidenţa accidentelor, dispărând astfel şi nevoia de a deţine o asigurare auto. Având capacitatea să comunice între ele, maşinile autonome ar putea preveni accidentele, salvând anual vieţile a milioane de oameni.

Mercedes-Benz-EQC-Auto-Schunn-1024x433

Toate aceste lucruri ar transforma maşina într-un super gadget pe patru roţi capabil să te ducă acolo unde ai nevoie fără ca tu să depui prea mult efort. Poate doar să îţi citeşti mailurile, să te delectezi cu un film sau să îţi faci cumpărăturile pe internet. Sau de ce nu? Să ţi le comande tot maşina printr-un soft capabil să analizeze preferinţele utilizatorului.

Poate că exact acest lucru ar putea să îl facă în 2044 cel de-al 12-lea model de Mercedes-Benz EQC,  primul SUV cu emisii zero de la constructorul german care va fi lansat oficial anul acesta pe piaţă, un competitor direct pentru Tesla Model X şi Jaguar I-Pace. Dacă acum primul model are o autonomie de 450 km, de ce nu ar avea de 1500 km cel lansat în 2044? Sau de ce nu ar fi echipat cu panouri fotovoltaice care ar putea contribui la creşterea autonomiei din mers? Implicit acest lucru ar genera o scădere a costului energiei electrice şi un cost redus al transportului.

Şi de ce nu ai apela cu încredere la aplicaţia mobilă a celor de la AutoSchunn,  unul dintre cei mai importanţi dealeri în vanzari auto Mercedes, pentru a-ţi comanda maşina dorită? Astfel, ai avea posibilitatea să ţi-o configurezi în doar câteva clickuri, fără să fie nevoie să ieşi din casă. Însă nu ştim ce surprize ne rezervă viitorul.

glc f cell

Dacă acum aniversarea celor 25 de ani de existenţă pe piaţă a celor de la AutoSchunn coincide cu intrarea Mercedes în era e-mobilităţii, de ce nu s-ar mândri peste 25 de ani cu o nouă etapă parcursă de constructorul german, aceea care stă la baza dezvoltării maşinilor cu hidrogen?  Pentru că atunci când vine vorba de imaginaţie, only sky is the limit. Astfel, constructorul german a lansat încă de anul trecut în pre-producţie modelul Mercedes GLC F-Cell prima maşină hibrid propulsată de un un motor electric care va fi alimentat cu energie produsă la bord de către pila de combustie pe bază de hidrogen. De ce nu ne-am imagina că peste 25 de ani, Mercedes va lansa un super model care funcţionează… cu apă? Lăsând gluma deoparte, este tot mai evidentă preocuparea constructorilor de automobile de a găsi soluţii alternative de propulsie cu emisii zero de dioxid de carbon. Fapt care se traduce prin oraşe mai puţin poluate, mai puţin zgomotoase şi de ce nu, mai puţin aglomerate. Cu alte cuvinte, un mediu mai prietenos de trai pentru noi şi mai ales, pentru copiii noştri.

Până atunci însă ar trebui să revenim cu picioarele pe pământul autohton, acolo unde asfaltul plin de gropi ne întrerupe reveria. Dar poate cine ştie… în 2044 vom avea şi noi autostrăzile pe care să putem rula cu maşinile autonome! Let’s keep dreaming, baby!

 

Acest articol a fost realizat în cadrul Spring SuperBlog 2019.  

 

Sursă foto: Mercedes-Benz.com

1 thought on “E-mobility, între poluare şi viitor”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.